Rijden in Curacao.

12 maart 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Hai ben ik weer!

Dit keer is het mij helaas niet gelukt om op zondag mijn weekblog online te gooien, dus dan maar een dagje (bijna twee voor jullie ) later, OEPS. Omdat ik door de weeks vooral stage loop en niet heel veel spannende dingen meemaak, heb ik besloten om niet elke week alleen te schrijven over wat ik mee maak, maar ook wat voor verschillen er zijn tussen Nederland en Curaçao.

Om de week samen te vatten heb ik de volgende woorden nodig; toetsweek, surveillance, zon, zwembad en kreeft. Afgelopen week was de toetsweek op Vespucci en ik kreeg mijn eigen klassen om alleen te surveilleren, niets spannends aan behalve dat je 50 minuten lang een klas aanstaart en als dank je nog eens heel de dag proefwerken mag nakijken. Hoort er allemaal bij natuurlijk! Verder ben ik dit weekend eens niet naar het strand gegaan, maar naar een zwembad bij Coral Estate, even geen zand tussen je billen, heerlijk! Helaas raakte mijn zonnebrand halverwege op en moest ik het met 30 toen, dus aantal verbrande plekjes helaas.  De weg ernaartoe is alleen iets minder door de gaten en hobbels die je tegenkomt, dat is hier in Curaçao heel normaal. De meeste doorgaande wegen zijn prima te doen, maar hoe meer je van de doorgaande weg af gaat, hoe slechter het wegdek. Coral Estate is dan nog makkelijk bereikbaar, maar soms kom je alleen maar op plekken via een zandpad, wat vol met hobbels en gaten zit, komen.

Het prima te doen om hier te rijden. Al moet je wel met een paar dingetjes rekening houden.

Rechts heeft hier GEEN voorrang, het verkeer op de doorgaande weg heeft altijd voorrang. Behalve op bepaalde kruispunten, dan heeft rechts wel voorrang.

In Curacao staat ‘alleen links inhalen’ niet in hun woordenboek en hebben ze natuurlijk ook nog nooit van gehoord. Je mag hier namelijk van alle kanten inhalen, links, rechts via de berm, maakt geen drol uit.

Bij rotondes heb je voorrang als je op de rotonde zit. Ook al zijn hier weer een paar uitzonderingen, maar over het algemeen staat dat wel goed aangegeven. Pas wel op, ze snappen dubbele rotondes ook niet en kunnen dus zo ineens voor je van de binnenbaan naar de buitenbaan schieten.

In Nederland leer je goed in je spiegels te kijken en vergeet je het eigenlijk direct nadat je je examen hebt gehad, nou hier zou ik het toch wel doen. Ze rijden hier allemaal op hun eigen snelheid, geen speedlimit of wat dan ook, en volgens mij hebben ze nog nooit de richtingaanwijzer gevonden want die is ook buiten gebruik 9 van de 10 keer. Daarnaast zijn de auto’s niet allemaal in een goede staat zoals in Nederland ( zie mijn auto alleen al, kijk bij foto's als je hem nog niet gezien hebt haha), en kan het best zijn dat een remlicht het niet doet, waardoor ze ineens een andere weg inslaan en jij het niet op tijd ziet.

Sowieso komt het regelmatig voor, dat mensen met kapotte lichten rond rijden, of gewoon omdat ze ze vergeten aan te zetten. Dus zorg dat je zelf goed licht hebt, zodat je zelf genoeg ziet en niet ineens per ongeluk op iemand inrijdt.

Knipperlicht; ja dat is ook een gevalletje ‘wat moet ik ermee?’ Ze kunnen hun knipperlicht aanhebben, maar er helemaal niets mee doen, dus let op waar ze heen gaan.

In Curaçao is het ook heel normaal om met veel te veel biertjes op achter het stuur te zitten. Je herkent deze mensen vaak aan het grote licht wat ze aanhebben en ze rijden vaak erg dicht op je.

Oranje betekent hier niet stoppen, maar nog efkes hard gassen! Ze gaan pas stoppen wanneer het rood is, dus als jij een oranje ligt ziet, let even op of er niemand dicht achter je zit, want als jij stopt en hij hard doorrijdt, dan heb je een probleem.

Ongelukken, ook zoiets leuks. Normaal als er een ongeluk gebeurd dan zoek je even met z'n tweeën een plekje waar je blijft wachten ( als het niet een te ernstig ongeluk is). Hier blijf je na een ongeluk gewoon stil staan, al gaat het om een inieminie krasje op de achterkant van je bumper, je blijft stil staan totdat er iemand komt om te kijken wat er gebeurd is. Dit doen ze om aan te tonen wie schuld was en wie niet.

Als het regent en het heeft heel lang niet geregend, dan kan het de eerste 10 minuten spiegelglad zijn. Dan ben je net Bambi on ice, so be careful! Dit komt door de olie die op het wegdek ligt.

Dit wassie weer!

1. Ineke:
    12 maart 2018
    Zo te lezen ben je al goed ingeburgerd. Dank je wel voor de update.
  2. Johan:
    13 maart 2018