2 weken update

22 april 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Hai allemaal!

Ik ben weer terug van weggeweest, dus bij deze even een update van de afgelopen 2 weken.

We beginnen even bij de vorige week, 9 t/m 15 april; Drukdrukdruk, dat hadden we het even hoor. Het was de laatste week van Ilse, ons lief huisgenootje, die ons helaas zondag heeft verlaten. Dus we hadden nog een week de tijd zodat ze ons echt zat en beu was en klaar was om naar NL te gaan haha! Maandags en dinsdags zijn we weer in de avond heel fanatiek naar de bootcamp gegaan, althans ik ben twee keer gegaan, die andere dames zijn schaak afhaak als het om twee keer gaat?! Woensdags hadden we gepland om met het huis uit eten te gaan, als soort van afscheidsdiner voor Ilse en hoe kunnen we dat nu beter doen dan onbeperkt sushi eten?!  We hebben ons letterlijk een tonnetje rond gegeten aan al het lekkers wat er bij Katsu (de naam van het restaurant) te eten was, en daarna nog heerlijk ijs met fruit en een chocoladefondue!! Mijn dag kon niet meer stuk. Donderdags was het wekelijkse ohzo vermakelijke tv programma er weer hoor; TEMPTATIONNNNN, dus dit was weer een hele happening. Met z'n alle zaten we met een kop thee (als oude dames en heren) voor de laptop want wat voor een onzin hadden deze koppels nu weer uitgehaald.. Jeetje, eigenlijk is het te absurd voor woorden dat mensen daadwerkelijk met zo'n programma meedoen. Maar het is wel vermakelijk voor ons elke donderdagavond haha.

Tijdens deze week was er ook het Curacao Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) en draaide er elke dag een film. Het film festival is vrijwel gelijk aan het festival wat normaal ook in Rotterdam gehouden wordt. Er worden artistieke films gedraaid uit verschillende landen die allemaal een bepaalde boodschap overbrengen naar het publiek. Vrijdags zijn we dus met heel Vespucci College naar The Cinemas gegaan in Otrobanda om met zijn alle een film te kijken, de onderbouw en bovenbouw hadden allebei een andere film die op hun leeftijdscategorie gebaseerd was. Ik heb bij de onderbouw gezeten en de film heette 'De Noordpoolexpeditie', en ja wat een film was dat. De film was totaal niet realistisch (een kleine meid die tegen een beer schreeuwt 'GA WEG' en vervolgens weg gaat?!) en het was ook nog eens vertaald in het Nederlands, wat het ook nog eens minder maakte. Dit werd ook opgemerkt door de leerlingen en vonden er dus duidelijk niet veel aan, toch hebben ze het allemaal afgekeken.
'S avonds moest natuurlijk het weekend gevierd worden en zijn we naar een feestje gegaan wat eens in de zoveel tijd gehouden wordt, erg leuke muziek en altijd even gezellig!

Zaterdags hebben we lekker rustig aan gedaan en hebben we overdag bij Papagayo gelegen aan het water tot 17;00uur, want toen was het Happy Hour bij Zanzibar, en natuurlijk de laatste keer Zanzibar, moest ook gevierd worden! 'Snachts hebben Ils en ik nog een slaapfeesie gehouden want haar kamer was dubbel geboekt en aangezien ik een tweepersoonsbed heb, was dit een makkelijke en gezellige oplossing! Zondag, de dag die veeeeel te snel kwam, Ils gaat naar huis.. Met z'n alle hebben we haar naar het vliegveld gebracht en hebben we afscheid van elkaar moeten nemen. Jammer, maaaaar in NL zullen we elkaar vast en zeker weer zien!

We zijn alweer halverwege met deze blog, want week twee is er alweer hoor! 16 t.m 22 april. Jeetje wat vliegt de tijd zeg.. We zijn inmiddels al 11 weken op het eiland, nog net niet op de helft! Deze week was vrij rustig verlopen aangezien bijna alle leerlingen proefwerk hadden waardoor ik niet veel hoefde voor te bereiden. Donderdags heb ik even met Rita een tussentijdsevaluatie gesprek gevoerd en ze is erg blij met mij, dus ik ben weer voor de komende tijd gerust gesteld! Daarna zijn we snel doorgegaan naar de Universiteit van Curacao om een lezing bij te wonen.

Deze was erg interessant, het werd gehouden door een professor vanuit de Hogeschool van Amsterdam en hij kwam praten over 'de beginnende leerkracht'. Het valt namelijk op dat de nieuwe leraren vaak binnen 5 jaar weer uit het vak zijn, en hij vroeg zich af hoe dit nu komt. Ik was ook heel erg benieuwd aangezien ik over 1 misschien 2 jaar ook 'de beginnende docent' ben, en hoe gaat dat. Wordt je ineens losgelaten of heb je nog begeleiding? Moet je alles al weten net als de docenten die al 20 jaar in het vak zitten of maakt het niet uit als je nog een slippertje maakt? Dit zijn ook vragen die zeker in mijn hoofd rondzweven, en blijkbaar ben ik niet alleen. Ik ga binnenkort de lezing uitwerken, dus voor diegene die geïnteresseerd zijn in wat hij allemaal te vertellen had, stuur mij even een berichtje!

Verder heb ik vrij rustig aangedaan tijdens het weekend, want deze meid is namelijk afgelopen weekend begonnen met haar PADI, oftewel het duikbrevet. Samen met Job zijn we afgelopen zaterdag begonnen aan onze eerste duik. Wauw wat een ervaring zeg! Al meteen de allereerste duik zijn we ongeveer 13 meter onder water geweest en verliep het vlekkeloos, ook hebben we een aantal oefeningen onder water gedaan. De tweede duik die we later op de dag wilden maken ging helaas niet door. Ik kreeg een oor niet geklaard en kreeg daardoor beetje druk op mijn voorhoofd, waardoor we gelijk gestopt zijn en hebben we alleen nog maar opdrachten op het oppervlakte gedaan, ach zondag weer een nieuwe dag! Zondags zijn we een stuk richting westpunt gegaan met nog zo'n 11 anderen, Amerikanen en Nederlanders. Een kennis van René (mijn duikinstructeur) vroeg of wij meegingen duiken met daarna een BBQ, prima plan vonden wij. Gelukkig kreeg ik nu wel mijn oren geklaard en zijn we uiteindelijk 14.5 meter diep gegaan, super mooi koraal en vissen gezien, echt helemaal top! Daarna hebben we lekker met z'n alle gebarbecued en heb ik lekker kunnen kletsen met de Amerikanen over schoolsystemen en hoe hun met mobiele telefoons omgaan en cultuur verschillen in allerlei delen van de wereld, erg interessant en super gezellige mensen!

Nou ik denk dat inmiddels jullie moe zijn van mijn lange verhaal, maar ik ben weer terug op de radar en zal jullie niet meer vergeten haha!

Bon Siman!

1. Johan:
    23 april 2018
    He he ik heb m uit!
    Top verslag.
    Leuk dat je bent gaan duiken lijkt mee een hele ervaring.
    Kijk uit naar je volgende verslag!😚