Eerste indrukken

13 februari 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bonochi!

De tweede week zit er inmiddels alweer op op dit eiland. Deze week bestond vooral uit eerste indrukken, eerste indrukken van de stageschool, leerlingen & leerkrachten, cultuur maar vooral de carnaval.

Ik begon mijn week door lekker vroeg (denk aan 07:00 uur 's ochtends) op het Vespucci College aanwezig te zijn (dit zijn hele normale tijden op Curacao aangezien de scholen hier al om 07:15 uur beginnen). Deze week was toevallig weer anders dan andere weken, leerlingen hadden namelijk 'werkweek', de eerste en tweedejaars gingen op kamp en de derde- (vmbo/havo/vwo) en vierdejaars (havo/vwo) gingen stage lopen, en de eindexamenklassen kregen de gehele week begeleiding voor hun profielwerkstuk presentatie, die ze uiteindelijk voor hun eindexamen moeten presenteren.

Mijn begeleidster Rita en ik hadden deze week niet veel verantwoordelijkheden en konden dus veel op school werken, het enige wat wij deze week moesten doen was naar een aantal stageplaatsen om te kijken hoe het ging. Daarnaast hadden wij veel vrije tijd en hebben we veel op school gewerkt, Rita had mij uitgelegd hoe ze haar planningen en proefwerken etc. altijd maakte zodat ik hier met mijn eigen klassen alvast mee aan de slag kon gaan. Aangezien ik 4 klassen krijg voor mijzelf, had ik dus 4 verschillende planningen die ik in elkaar kon gaan zetten, daar heb ik mij de afgelopen week in verdiept en inmiddels ook al afgekregen voor het gehele schooljaar, dus dat kan ik al van mijn lijstje afstrepen. Naast schoolwerk hebben Rita en ik er elke keer een uitstapje van gemaakt wanneer we een stagebezoek hadden. Rita heeft mij eerst geleerd hoe ik moet snorkelen (aangezien ik dit nog nooit eerder had gedaan) en toen zijn we twee keer na een stagebezoek gaan snorkelen op twee verschillende strandjes, genaamd Kokomo beach en Porto Marie (waar ik een zeeschildpad heb kunnen zien), en zijn we een keer gaan lunchen bij Karakter. Ik vind het heel fijn dat Rita zo betrokken is en vol enthousiasme mij zo veel mogelijk wil laten zien van het eiland.

Na een gehele stageweek was het eindelijk daar, de carnaval. Wat een happening is dat hier in Curacao zeg.. Het begon met de tienerparade op vrijdagavond, samen met mijn huisgenoten waren we uitgerukt naar het centrum van Willemstad om de optocht te kijken, het zou om 17:00 uur beginnen dus wij dachten als wij om 19:00uur er zijn, dan zijn we op tijd om de optocht te kijken, nou daar hadden wij ons duidelijk op vergist, de optocht kwam namelijk pas om 22:30 voorbij. Maar daarnaast hebben wij ons prima vermaakt met wat biertjes en hadden we genoeg tijd om met elkaar te kletsen en elkaar beter te leren kennen. Buiten de tienerparade op vrijdag avond, was er op zondagmiddag de grote parade, en als ik zeg groot, dan bedoel ik ook echt GROOT, honderden mensen liepen alleen al mee met een wagen, en er waren een stuk of 24 wagens, de optocht duurde dan ook ongeveer 3 uur voordat iedereen voorbij was gekomen. Maar wat een happening, heel Curacao op zijn kop. Toen ik de 31 januari aankwam, waren mensen al bezig om hun stand op te zetten voor de optocht, zodat ze een goed plekje hadden vooraan, naarmate de dagen vorderde, hoe meer stands er kwamen te staan en uiteindelijk zondag, stonden er zo veel dat je je ogen uitkeek. Maar wat was het mooi, de mannen en vrouwen waren heel mooi verkleed en iedereen danste en lachte en het was een groot feest, vele mate groter dan in Nederland.

De komende week heb ik carnavalsvakantie dus ik zal nog meer kunnen ontdekken deze week, maar dat zal ik volgende week weer uitgebreid vertellen!

Ayo!

1. Ineke:
    13 februari 2018
    Geweldig Dewi . Zo kunnen we het een stukje samen beleven . Gaaf
  2. Willeke:
    13 februari 2018
    Leuk Dewi!! Volgende keer op zaterdag of zondag naar Kokomo: dan speelt er vaak een bandje! Succes daar verder!